Selasa, 1 Mac 2011

7,878 tentera darat bakal khatam al-Quran

KUALA LUMPUR: Seramai 7,878 anggota tentera lain-lain pangkat dan pegawai dalam perkhidmatan tentera darat akan khatam al-Quran sempena Sambutan Ulang Tahun ke-78 Tentera Darat di Kem Wardieburn, di sini pada 4 Mac ini.

Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Seri Zulkifeli Mohd Zin berkata, selain majlis khatam itu, acara sambutan pada kali ini juga akan ada sedikit kelainan. Bagaimanapun, aktiviti konvensional seperti perbarisan dan perutusan Panglima Tentera Darat (PTD) akan tetap diadakan.

Katanya, buat pertama kalinya tahun ini pameran statik dan aktiviti berkaitan kepakaran pelbagai unit tentera darat (TD) akan dipertontonkan kepada orang ramai di Dataran Merdeka, di sini bermula 4 hingga 6 Mac ini.

“Perbarisan yang diadakan itu akan membabitkan antara 3,000 hingga 4,000 anggota beserta aset sedia ada dalam TD. Selain itu, program hiburan dari Badan Kebudayaan TD juga diadakan bagi menghiburkan pengunjung,” katanya pada sidang media sempena Sambutan 78 Tahun Tentera Darat di Wisma Transit, di sini.

Hadir sama, timbalannya Leftenan Jeneral, Datuk Wira Zulkifli Zainal Abidin dan Panglima Medan Tentera Darat, Leftenan Jeneral Datuk Seri Ahmad Hasbullah Mohd Nawi.

Menurutnya, bagi yang berminat menjadi anggota tentera, pengambilan turut diadakan termasuk anggota sukarela atau wataniah.

Antara acara pada sepanjang hari pameran tersebut diadakan ialah :

1) Perbarisan anggota dan aset ketenteraan.
2) Pameran statik dan dinamik aset ketenteraan.
3) Pertunjukan 'Army Red Warrior'.
4) Persembahan oleh Badan Kesenian Tentera Darat (BKTD).
5) Pertunjukan payung terjun.
6) Demonstrasi kepakaran unit-unit tertentu dalam Tentera Darat.
7) Pendaftaran kerjaya Tentera Darat kepada orang ramai.
About The Author
Bie, that's my name. Im just an ordinary blogger.Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id. Eam no corpora maluisset definitiones.
Share This
Subscribe Here

 

Categories

Site Info

Followers

Rejimen 515 AW Kem Wangsa Bukit Keramat Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa