Selasa, 1 Mac 2011

HUT TD 78 : Merakyatkan Tentera Darat

KUALA LUMPUR: Sempena sambutan ulang tahun ke-78 penubuhan Tentera Darat Malaysia (TDM) hari ini, satu slogan iaitu Your Army akan diperkenalkan dalam usaha merapatkan lagi hubungan tentera dengan masyarakat.

Panglima TDM Jeneral Datuk Seri Zulkifeli Mohd Zin berkata, slogan itu walaupun dalam bahasa Inggeris tetapi ia mudah difahami semua orang iaitu bermaksud merakyatkan tentera darat.

“Slogan ini sesuai dengan warga tentera darat dalam menghayati konsep 1Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Untuk itu bagi tema sambutan pula, kita memilih 1 Angkatan: Tetap Gagah, Tetap Setia,” katanya dalam satu wawancara khas bersama media sempena sambutan ulang tahun berkenaan.

Hadir sama, timbalannya, Leftenan Jeneral, Datuk Wira Zulkifli Zainal Abidin dan Panglima Medan Tentera Darat, Leftenan Jeneral Datuk Seri Ahmad Hasbullah Mohd Nawi.

Beliau berkata, bagi merealisasikan slogan itu, pelbagai program bercorak kemasyarakatan akan dijalankan TDM tahun ini dan antara usaha itu termasuk program jiwa murni iaitu membantu masyarakat terutama di kawasan luar bandar dan pedalaman.

“Kita telah membuat ketetapan aspek jiwa murni ini akan dipergiatkan bagi membantu kerajaan iaitu seperti membina jalan raya, membina rumah bagi golongan kurang kemampuan dan membantu apabila berlaku bencana alam,” katanya.

Pameran dan Demonstrasi Besar-Besaran Tentera Darat Malaysia bersempena Sambutan Hari Ulang Tahun Tentera Darat Ke 78 akan diadakan dari 4 Mac hingga 6 Mac 2011 mulai jam 0900hingga 2200 setiap hari di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Tema sambutan pada kali ini adalah ' 1 ANGKATAN TETAP GAGAH TETAP SETIA '.

Antara acara pada sepanjang hari pameran tersebut diadakan ialah :

1) Perbarisan anggota dan aset ketenteraan.
2) Pameran statik dan dinamik aset ketenteraan.
3) Pertunjukan 'Army Red Warrior'.
4) Persembahan oleh Badan Kesenian Tentera Darat (BKTD).
5) Pertunjukan payung terjun.
6) Demonstrasi kepakaran unit-unit tertentu dalam Tentera Darat.
7) Pendaftaran kerjaya Tentera Darat kepada orang ramai.
About The Author
Bie, that's my name. Im just an ordinary blogger.Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id. Eam no corpora maluisset definitiones.
Share This
Subscribe Here

 

Categories

Site Info

Followers

Rejimen 515 AW Kem Wangsa Bukit Keramat Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa